logo

Robot Process Automation, een hele mond vol. Hoewel de afkorting je misschien doet denken aan robots als fysieke, mensachtige machines, is dit niet wat de robots in RPA zijn, het gaat hierbij om een computer/softwarerobot. Deze robot voert tijdrovende, repetitieve, saaie handelingen voor je uit, denk hierbij aan administratieve werkzaamheden zoals het overtypen van documenten, het verwerken van facturen of het invullen van formulieren. Maar ook financiële- en supportwerkzaamheden zouden door RPA geautomatiseerd kunnen worden, zodat jouw werknemers zich kunnen focussen op wat echt telt: Waarde toevoegen voor de klant.

Voorwaarde voor de processen die door RPA overgenomen kunnen worden is dat de processen altijd op dezelfde manier uitgevoerd moeten worden. Wanneer dit het geval is dan kunnen de processen worden beoordeeld en kan bepaald worden welke beslissingen de robot in verschillende situaties moet maken.

Naast het feit dat jouw werknemers zich weer kunnen focussen op het toevoegen van waarde voor de klant, kent RPA nog vele andere voordelen. Uit het spreekwoord: Fouten maken is menselijk, blijkt het volgende voordeel van RPA. Omdat de robot werkt op basis van een besturingssysteem, die werkt op logica, maakt een robot geen fouten.

Maar ook kent een robot geen vaste werktijden, hoeft een robot geen pauze en is zelfs nachtrust voor hem compleet overbodig. Een robot kan daarom vierentwintig uur per dag werken, zeven dagen per week en is daarnaast ook veel sneller dan mensen. Hierdoor zijn robots in staat om mee te bewegen met piekperiodes en seizoensgebonden bedrijven en deze bedrijven beter kunnen presteren op de markt. Doordat de robot dus geen fouten maakt, sneller werkt en geen pauzes neemt, verhoogt hij automatisch de kwaliteit van de handelingen die uitgevoerd worden, wat resulteert in verbeterde resultaten.

Ook de implementatie van RPA, hoeft je niet tegen te houden om te investeren in Robot Process Automation. Doordat de bestaande IT-systemen binnen een bedrijf niet aangepast of vervangen hoeven te worden, is RPA relatief snel te implementeren. De menselijke handeling wordt geanalyseerd en omgezet in een handeling die door de robot uitgevoerd kan worden, waardoor dit vaak al binnen enkele dagen te realiseren is.

Omdat RPA een verandering veroorzaakt, kan het implementeren ervan een hoop angst en onrust veroorzaken onder werknemers. Het is dan ook cruciaal dat je als bedrijf helderheid verschaft over welke gevolgen de technologie wel en niet heeft voor de rol van je werknemers. Door het realiseren van RPA binnen je onderneming krijgen de medewerkers die de repetitieve handelingen nu uitvoeren meer tijd voor de taken die waarde voor de klant opleveren. Het begrijpen van de behoefte en de emotie van de klant is immers iets dat een robot niet kan en enkel door mensen kan worden gedaan. Ook de complexere handelingen zullen door mensen uitgevoerd moeten worden, simpel gezegd moeten alle handelingen waar denkwerk aan te pas komt nog steeds door medewerkers uitgevoerd worden.

Zijn er in jouw bedrijf handelingen die momenteel door mensen uitgevoerd worden, maar iedere keer gelijk zijn en als erg tijdrovend worden ervaren? Dan is het implementeren van RPA iets voor jouw organisatie! Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan bij Softcenter, dan kijken we samen naar de mogelijkheden!

2021-11-01 00:00:00

Contact Opnemen

Neem kosteloos contact met ons op

  • Blinqmate
  • BolTools
  • Firstartup
  • HighFiv
  • Lelycycle
  • Pushify
  • Playboocks